ÜSTÜN
YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Üstün kabiliyetlilik(giftedness) :Beyin fonksiyonlarının yüksek düzeyde
ve hızlı olarak çalışmasından ortaya çıkan, toplumun % 5 inde rastlanan üstün
yetenek ve hüner özelliği.
Kabiliyet alanları:Üstün kabiliyetin
ortaya çıktığı ve değişik yöntemlerle ölçülebildiği altı alan vardır.
· 1. yüksek zeka
· 2. mekanik hüner
· 3. yaratıcılık
· 4. sanatsal yetenek
· 5. fiziksel yetenek
· 6. liderlik kabiliyeti
Üstün kabiliyetli çocukların karakteristik özellikleri dört
ana grupta incelenmektedir. bu gruplar:
· a) düşünme boyutu
· b) duygusal boyutu
· c) fiziksel ve fizikötesi boyutu
· d) sosyal boyutu
·
Üstün yeteneklilerin farklı
düşünme özellikleri;
· 1- son derece çok sayıda bilgi sahibi olma ve bunları
unutmama.
· 2- ileri düzeyde anlayış kabiliyeti, (leb demeden leblebiyi
anlama)
· 3- alışılmadık seviyede farklı konularda ilgi ve merak, çok
soru sorma
· 4- lisan kullanımında, kelime hazinesi ve dil yeteneğinde
üstünlük
· 5- hızlı düşünme, çabuk sonuca ulaşma, hızlı ilerleme
· 6- esnek ve farklı düşünme
· 7- geniş çaplı bir sentez kabiliyeti
· 8- garip, alışılmadık ve farklı ilişkileri görebilme
kabiliyeti
· 9- orijinal fikirler ve çözümler üretebilme
· 10- genelleme yapma, sonuçları hissetme, soyut düşünme ve
alternatifler üretme konusunda erken ve hızlı gelişme.
· 11- inatçı, kararlı ve hedefe dönük ve hatta bazen maceracı
davranışlar
· 12- disiplinli, bağımsız ve çoğu zaman isyankar davranışlar
· 13- çabuk sıkılma, yapacak bir şeyler arama, boş duramama
· 14- kompleks, karmaşık şeyleri tercih etme; tartışmalardan
zevk alma
· 15- ilgi bekleme, onore
edilmekten hoşlanma; çok konuşma
· 16- yerinde duramama, aşırı hareket
Üstün zekalı öğrencilerin
duygusal yönden farklılıkları;
· 1- başkalarına karşı son derece duyarlılık, sizin ne
düşündüğümüzü çabuk hissetmesi.
· 2- tuhaf bir mizah anlayışı.(bu bazen başkalarını kırabilir
veya rahatsız edebilir)
· 3- farklı olduğunu kendi hissettiği gibi başkalarına da
hissettirmeye çalışma.
· 4- küçük yaşta beliren bir idealizm
· 5- hissi derinlik, duygusallık.
· 6- mükemmelcilik, (dolayısıyla kendini ve başkalarını
beğenmeme)
· 7- belli derslerde olağanüstü bir başarı gösterme.
· 8- bilinmeyen, esrarlı konulara büyük bir alaka.
· 9- yüksek bir konsantrasyon kabiliyeti, ciddiyet.
· l 0- başkalarının ne diyeceğine pek aldırış etmeme.
· 11- tutku ile bağlandığı bir konuyu her yerde gündeme
getirme.
Üstün zekalı öğrencilerin
fiziksel ve fizik ötesi duyuları açısından farklılıkları
· 1- duyularda aşırı hassasiyet (renkler, sesler, kokular vs.
üzerinde)
· 2- fiziksel ve entelektüel gelişmede farklı bir ilerleme
hızı
· 3- başarılı olamadıkları fiziksel aktivitelerde yer almayı
istememe, yarışmacı fiziksel aktivitelerden kaçınma.
· 4- güzel sanatlardan birinde gösterilen yüksek kabiliyet
(belli bir eğitim almasa bile)
· 5- fizik ötesi olayları düşünme konusunda yaşıtlarına göre
daha önceden ilgilenme, felsefi tavırlar, garip düşünceler.
· 6- şairane ifadeler, güzel ve edebi sözler
· 7- girişimcilik ve mücadele gerektiren konularda üretkenlik.
· 8- iç dünyasında derinlik ve bunun getireceği yalnızlık
· 9- teorik ve estetik değerlere önem verme.
· 10- aşk, sevk, istek ve içten gelen gayretin yüksek düzeyde
oluşu.
· l l- sık sık düşüncelere dalma, hayal gücünün kuvvetli
oluşu.
Üstün zekalıların sosyal
açıdan farklı özellikleri
· 1- kendi istekleri yerine getirme ve kişilik konusunda erken
gelişme.
· 2- sosyal problemlere güzel ve doğru çözümler önerme
· 3- liderlik, grup kurma, ekip oluşturma ve yönlendirme
· 4- sosyal problemleri doğru teşhis edebilme ve anlayabilme
· 5- toplumun adalet, güzellik, doğruluk gibi yüksek
ihtiyaçları ile ilgilenme.
· 6- yüksek ahlaki özelliklere sahip olma
· 7- yüksek düzeyde bir adalet duygusu
· 8- kendine güven, kararlılık
· 9- kendinden büyüklerle arkadaşlığı tercih etme.
Yukarıda belli gruplar halinde incelenen özelliklerinin
tamamını her üstün zekalı öğrencide göremeyebiliriz. kabul edilen görüşe göre
üstün zekalı öğrenciler bu 4 sahadan birinde yada birkaçında çok üstün bir
performans sergileyebilmektedirler. sahip oldukları üstün özellikleri, iyi bir
çevrede güçlü bir eğitimde değerlendirebilenler, yıllar sonra toplumun
karşısında birer dahi olarak çıkabilmektedir.
Üstün yetenekler üzerindeki araştırmaların önemi
Tarih boyunca milletlere önderlik etmiş, buluşlar yapmış,
her sahada üstün eserler ve faaliyetler sergilemiş üstün kabiliyetlerin çok iyi
değerlendirilmeleri, yetiştirilmeleri, sayı ve üretkenliklerinin artırılması
konusunda son yıllarda büyük bir ilgi alanı oluşmuştur.. şüphesiz ki
toplumların ilerlemeleri bütün millet fertlerini içine alan ortak bir gayretle
mümkün olabilir. bununla birlikte liderlerini bulamayan veya onara sahip
çıkamayan toplumların da yönlerini doğru olarak tespit etmeleri, yeni buluşlar
ve icatlarla seviye kazanmaları mümkün değildir. terazinin bir kefesine
toplumun bütün kesimlerini içine alan bir genel eğitimi koyarsak, diğer kefesine
de o toplumu her sahada ileriye götürecek ve % 5'i oluşturan kabiliyetli
insanları koyabiliriz.
Bir şirketin kendisini ileriye götürecek liderlere ve
dahilere ne kadar ihtiyacı varsa, böylesi üstün kabiliyetlerin de kendilerine
uygun özel bir eğitime oldukça doğal ihtiyaçları vardır. nasıl ki zeka özürlü
insanları normal sınıflara yerleştirmek bu çocuklara büyük bir haksızlık
olabiliyorsa, üstün yetenekli olanlara özel bir eğitimin vermemek de ayni
derecede bir cinayettir. bunlara uygun bir eğitim verebilmenin ilk şartı, bu
tür yetenekleri çok küçük yaşlardan itibaren doğru tespit edebilmeye dayanır.
üstün yeteneklerin keşfi kadar, bu yeteneklerin özel yöntemlerle geliştirilmesi
ve yönlendirilmesi, toplumda bir azınlık teşkil eden kabiliyetli gençler için
hem bir hak hem de bir ihtiyaçtır. burada deha araştırmalarının önemi ortaya
çıkmaktadır.
Özellikle gelişmiş ülkelerin bu konuya büyük önem vermeleri
her sene milyonlarca dolar para harcamaları yüzlerce kitap, binlerce makale,
onlarla dergi, çıkartmaları da bizi bu konuda harekete sevk etmektedir.
Üstün kabiliyetli öğrencilerin belirlenmesi
1. üstün kabiliyetli olan öğrenciler anne-babaları yada
öğretmenleri tarafından keşfedilebilirler. bunlardan öğrenilecek bilgiler
belirli bir form oluşturularak kuru merkezde kaydedilmelidir. bu formda; -
öğrencinin kısa özgeçmişi, bebekliği, okul öncesi vs. - ailesinin sosyoekonomik
ve kültürel durumu - çocuğun arkadaşlarından alınacak bilgiler vs. vs. yer
almalıdır - çocuğun öğretmenlerinden alınacak bilgiler.
2. zeka testleri : bu testler yüzyıla yakındır kullanılmakta
olup, insanın kabiliyetlerinden belli bir bölümünü ölçmekte kullanılmaya devam
edilmektedir. öğrencinin geleceği adına tahminde bulunmada zeka testlerinin
etkisi % 20 civarındadır. bununla birlikte bu testlerin değişik formlarının
vazgeçilemez bir kullanımı sürmektedir. zeka testleri grup halinde
uygulanabildikleri gibi, bireysel (daha tutarlı ama masraflı) uygulama
imkanları da vardır.bu testlerde 115 puan ve yukarısı alanlar incelemeye alınırlar.
10 yaşında bir çocuğun 115 alması, 11.5 yaş zekaya 130 alması, 13 yaş zekasına
150 alması ise 15 yaş zekasına sahip olması demektir.
3. akademik kabiliyet testleri a) Anadolu liseleri sınavları
b) fen liseleri sınavları c) ilkokulda ve orta-lisede bilgi seviyesini ölçen
basari testleri
4. yaratıcılık testleri a) torrance'in 4 testi b) divergent
thinghing test c) ipat'in yaratıcılık testi d) diğer testler
5. kişilik testleri a) ipat'in 6-8, 8-12, 12-18 yaş kişilik
analizine dayanan testler b) kuder ve benzeri testler (ilgi ve eğilimleri ölçen
testler)
6. sanatsal yetenek testleri a) meiser sanat testleri b)
creative product scales wayne state university c) mülakat sınavı (uzmanlarından
oluşan bir heyetçe yapılır)
7. liderlik testleri fundermental interpersonal relations
orientation behaviour
Bu yedi grupta yer alan testlerin ve bilgilerin genel bir
değerlendirilmesi sonucunda bir öğrencinin üstün yetenekleri ortaya çıkartılır
ve onun özel bir eğitime ihtiyacı olup olmadığı belirlenebilir.bütün bunların
dışında ortaokul seviyesine gelmiş bir öğrenci fizik, kimya, matematik, resim,
sanat, edebiyat, tiyatro vs. gibi belirli dallarda yapılan yarışmalarda
gösterdiği özel başarılarla da belirlenebilir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder